torsdag 19 september 2013

Vem är BOSSEN?

I tisdags var det andra gången på Allmänlydnadskurs, Hundkurs. Jag har en liten hund, Smulan. Blandning mellan Dvärgspets och Papillon. Trodde det skulle vara lättare, men tji fick jag. Jag har fått massa uppgifter med Smulan till nästa gång. Smulan verkar tror att det är hon som är "Bossen" och jag har inte tagit det på allvar, eftersom hon är så liten. Men det får bli ändring på det nu. Dags att ta tillbaka sin roll. Här är det jag som bestämmer! Får öva på det! För mig är hon ju min lilla valp än, även om hon nu snart är nio månader. Fick även låna en klickers, som "förtydliga" belöningen. Det fungerar bra. Hon vill få kontakt med mig och älskar godis/hundmat. Det är intressant att gå på kursen. Man lär sig så mycket. Även om vi haft hundar innan, Schäfer, Newfounland, pyreéner, bischon havanaise och finsk lapphund. Olika raser och olika storlekar, men Smulan är minsta rasen :). Mitt mål är att hon ser mig som hennes ledare, hennes skällande ska sluta, gå fot, komma på komandon och hålla sig till mig så vi tillslut kan börja på Agillity.

Har haft hund i nästan hela mitt liv, det blev något år utan, men har man en gång haft hund så saknas det något när man inte har det. Mycket jobb men du har alltid någon som väntar glatt på dig och som hoppar upp i knät och somnar gott. Barnen sitter ju inte lika ofta och inte så länge längre.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar