tisdag 10 december 2013

Julstress

Man märker att julen närmar sig, julmusik är på i affärerna och på radion. Rött rött överallt, tomtar och julgranar. Det blinkar och lyser överallt. Mysigt ! Eller hur! Men man får en inre stress. Så mycket man vill hinna med ... Man läser på Facebook om allt julbak och skyndar sig hem och gör lussekatter, det är ju Lucia på fredag och då ska man äta lussekatter och pepparkakor på morgonen :) en tradition ju ... Måste köpa luciaklänning, Hanna vill vara tärna. Jag köpte en pepparkaksklänning på rea förra året.. Hade varit billigare att låta bli ... Julklappar måste köpas, vad?! Till vilka?! Ångesten över att man köper för lite paket. Vi säger alltid, att i år köper vi inget till varandra... Men gör det ändå... Julgodis hör ju också till, måste göras... Julpyssel, det gör de ju i skolan och på förskolan :)... Personlig almanacka som jag gjort varje år sedan Hampus föddes, den hoppar jag över i år. Gjorde den mest för mormors skull, men nu finns hon ju inte mer. Lika så julkort på barnen. Detta är förra årets: 


Men iår har jag inte haft ork eller tålamod till det... I år är det annorlunda. De andra åren har jag varit förberedd, allt har varit färdigt tills nu... Men inte i år. 

Julen är mysig med alla ljus och glada tomtar, men man stressar upp sig i onödan. Det blir ju jul ändå... Men att man inte kan lära sig att stressa av. Men huvudet är fullt med massa måsten, måsten som jag själv hittar på. 

Det är även på julen man tänker tillbaka på hur det var förr, när alla levde, när man var liten. Det är skillnad nu. Att ha egna barn att föra traditionerna vidare. Våra traditioner :) . 

Många har skilda föräldrar och får åka runt hela julen. Trevligt, men ändå jobbigt. Att träffa familjen är viktigt, det är julen för mig. Men många får tillbringa julen i bilen, påväg till alla. Endel barn är hos ena föräldern och det kan också vara  jobbigt, att inte få träffa sitt/sina barn på julen. 

Julen, många känslor. Stress och god mat. Godis, tomten och massa paket. Saknad, familjen, skratt och lycka. Mysa, glögg och pepparkakor. Dofter, ljus, julgran och massa små tomtar. Julstrumpa och skummtomtar. Musik och nötter. Skapa sina minnen och ge barnen fina minnen... Stressa inte ;) Jul blir det ändå! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar