tisdag 11 augusti 2015

En resa till värmen

Vilken lyx, att få åka till Grekland, Hydrele Beach - Pythagorion - Samos, utan barn... bara jag och min man. Att få vara "vi" ett tag. Inte bara mamma och pappa. Vårat äktenskap behövde en spark i rak riktning, och än så länge känns det riktigt bra.

Kvällen innan vi åkte var det lögn att somna.... Hanna var lite ledsen, ville inte att planet skulle krascha... inte jag heller! När jag lade mig så hade jag sådan ångest... hjärtat slog extra fort och tänkarna på allt jobbigt kom... vad som kan hända mm ... så inte många timmars sömn innan klockan ringde vid tre...

Trött men ändå med längtan och förväntan. Resan gick bra. Men oron satt kvar... konstigt att åka utan barnen mm. Men de ska ju få resa i september... men hade ändå någon oro i kroppen.

Vi möttes av värmen... Vilken värme! Först blev jag lite negativ och kände att det inte kändes bra... Men det var nog bara värmechocken och tröttheten som spökade... Dagen efter kändes allt bra och håller man sig i skuggan så går det bra ;) ... för varmt är det. Har inte badat så mycket sedan vi var i Turkiet en julimånad.... men åh vad skönt!!! Älskar havet... och Grekland. :)

För att komma till havet från hotellet fick man gå över en väg. Så det var nära och bra. Vid poolen var vi bara två gånger och då bara fikade vi... poolen var full av barn... hade barnen varit med så hade vi nog badat där med... men utan barn så lockade tystnaden och havet :) ...

En kväll trotsade vi värmen och gick till hamnen... det tog ca 30 min. .. och det blev blött... pust! Men de firade dagen då  Grekland blev fri från Turkiet så de skulle ha fyrverkeri och tända en båt... vi hann itid och fick vara med och se detta... Häftigt och vackert! ... Sedan 30 min hem igen... då hade det blivit mörkt...

Maten är ok, särskilt fetaost och tzaziki :) ... glass, melon till efterrätt... Enkel drinkar blir det, San Francisco mm... och vatten, massa vatten.

Vi ligger vid havet från morgon till kväll, sätter oss i baren när det är svårt att hitta skugga... Solstolarna kostar 3euro styck och man får ha handdukarna till kl 18.00... Sedan sitter vi utan hand dem... det är fortfarande för varmt att gå upp till rummet... Restaurangen öppnar 19.00 men vi brukar gå upp från havet då... Restaurangen ligger precis vid havet. Det är så vackert! Även baren ligger bredvid havet, där får vi dricka drinkarna. .. ingen alkohol vid havet... jaja, det de inte ser ;) ...
Sola, bada, vila, ljudbok, äta och dricka... det är semester det! Inga tider, inga bråk och bara vara... Det känns så rätt att vara vi... så det går ju åt rätt håll... Nu vet man att det är värt att kämpa. :)

Stenig strand... bara sten. Varma stenar. Så det gör ont i fötterna. Köpte badskor, ett måste om man vill slippa smärtan i fötterna...

Smink på kvällarna kan man glömma, om man inte vill se ut som en clown...

Sa jag att jag trivs! Älskade Grekland! SAMOS :)

Jag har lärt mig snorkla :)... lite panik först, men vad kul! Att flyta på madrassen är inte hellre helt fel ;) ...  Lite otäckt att veta att de stora fiskarna simmar närmast land... och de kan bitas... det gör inte ont, men man blir rädd... Vattnet är så klart så att man ser botten hela tiden. Så härligt vatten! Så vackert! :)

En vecka var lagom. Sista dagen längtade man hem. Vi lämnade ett soligt Samos och begav oss mot ett mindre varmt Sverige...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar