onsdag 25 november 2015

Att få vara liten igen

Vissa dagar längtar man tillbaka till när man var liten. Då ens bekymmer var vem man skulle leka med eller vad man skulle önska sig i julklapp.

När man var sjuk blev man uppassad och fick ligga i soffan och titta på film. En hand som kände på pannan och en tröstande röst som sa att allt skulle bli bra. Få känna sig ännu mindre. Fick presenter som tidningar och choklad så att man inte skulle ha tråkigt.

Längtan och spänningen inför jul. Allt i huset förvandlades till en varm plats med ljus överallt och små tomtar. En julgran med ljus och köket luktade både skinka, köttbullar och knäck... Allt bara hände. Utan att jag behövde oroa mig för att allt skulle bli perfekt. Det var så spännande att vakna upp på julafton. I julstrumpan låg paket och lycka när man öppnade dem och visste att det väntade fler... Under julgranen låg många paket.

På julen var det tradition att åka på dopp i grytan... antingen var vi hos mormor och morfar eller hos mormors syster. Då träffades hela släkten, på mammas sida. På eftermiddagen delade vi på oss och vi fortsatte med mormor och morfar. Det var spännande med alla paket och tomten som kom. Dagen efter blev det lek med alla sina nya saker.

Att få vara liten och inte ha så många bekymmer.  Inte behöver oroa sig. Allt löste sig. Om man drömde en mardröm fick man en varm kram och en röst som sa att det bara var en dröm. Nu kan den mardrömmen vara verklighet.  Människor som försvinner och bara lämnar saknad efter sig.

Ibland längtar jag tillbaka ... då man var liten. Då livet var en lek. Då de man älskade levde. Då inget ont skulle hända. Känslan då man somnade på kvällen med ett leende på läpparna.

Min barndom var trygg och jag levde i en bubbla, där inget ont kunde hända. Den bubblan sprack när man blev tonåring. Då kom verkligheten ifatt.

Att kunna leka i timmar och göra sin egen värld. Veta att allt blir bra.

Nu är jag vuxen... nu är det jag som ser till att julen blir spännande och ljusen är tända. Nu är det jag som håller handen på barnens panna och säger att allt blir bra.

När jag ligger sjuk är det jag som ska se till att det finns mat på bordet, läxor bli lästa, saga blir läst och barnen somnar. Ibland vill jag vara liten igen... och bara få vara sjuk...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar