måndag 5 oktober 2015

Jätteviktig

Det här med allt prat om vikter finns och pratas om överallt. Jag blir knäpp... Jag blir mer och mer kritisk mot min egen och tänker knappt på annat. När jag ser på kort på mig själv så kan jag haja till ibland... jag har fått för mig att jag är jätteöverviktig och ser ut som en ballong... Men då ser jag ju mig... det är jag.. det är sån jag ser ut... jag tillochmed får börja säga till mina tankar att vara lite snäll mot mig själv.... Allt detta prat om vikt har förstört min syn på mig själv. Jag blir arg!

Jag till och med drömde inatt att jag var på en av barnens skola och de satt i en ring och pratade om deras vikter... att vissa skulle tänka sig för vad de åt och att de hade tävling om att gå ner i vikt. De pratade om dem som om det var något fel med dem... jag blev arg i drömmen och sa- ska inte ni lära barnen att tycka om sig själva? ... men de tittade bara på mig som om jag var konstig.  Det var en hemsk dröm... den känslan att se barnen och hur de blev bemötta.... en dröm, jag vet! Men vart är vi påväg... Ska en som väger mer vara mindre värd? ...

På tv, Facebook,  tidningar... allt detta prat om hur du går ner... gör om sig mm. Jag vill inte ta åt mig, vill inte känna mig mindre värd, inte missnöjd mm... men jag drars med... mina tankar, mina känslor... Hur man ska se ut för att bli accepterad. Det är ju hemskt... och detta ska våra barn växa upp i...

Att bli nöjd med sig själv är inte lätt om allt annat säger något annat...

Men jag vet att när man är sjuk... då har man bara en önskan... att bli frisk... Annars har man hur många önskningar som helst... Men för vem?!

Hörde en äldre tant som pratade om att hon hade två magar. ..jag log. Det ska ju vara naturligt :) ...

Jag försöker äta mer rätt mat... men gillar ju gosaker... men man måste ju börja någonstans. .. och först och främst vill jag äta rätt så jag inte blir/är så trött... och att tänka sig för ibland... Men frågan är fortfarande ... vem gör jag det för?

Den berättelsen om ett barn som hör sin mamma prata om vikten ... negativt ... överviktig... och barnet tittar på henne och kramar om henne...- du är inte överviktig du är Jätteviktig! ;) ...  I endels ögon syns man som person och inte kilo...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar