lördag 8 mars 2014

Vem är jag?!

När jag ser mig själv i spegeln brukar jag tänka, vem är jag ? 

Ärligt talat så vet jag inte riktigt... Jag var en person när jag var liten, en lugn person som tillbringade mycket tid hos mormor och morfar. När allt jobbigt hände så hade jag två val, att fly till alkoholen eller till skolböckerna... I högstadiet blev det skolan, läxorna. Jag flydde in i böckerna. Jag fick bra betyg. När gymnasietiden kom och fler tråkigheter hände, då fortsatte jag med bra betyg, men på helgerna flydde jag in i "dimman"... Vilket inte är roliga minnen... Jag undrar när jag förlorade att vara "jag"... Jag tror jag tappade bort mig där... 

Nu försöker jag hitta mig själv igen. Hitta min trygghet, stärka mig själv. Det är inte lätt, men ett måste. Är nu i en period tillbaka till depression igen... så måste ta mig upp. Men med många motgångar är det tufft. Och den som motarbetar mig mest.. Är jag själv. Mitt tankesätt och mina känslor. 

Vem är jag? 
Frågan är fortfarande, vem är jag? Har mått så dåligt i så många år, halva mitt liv.... Så jag vet inte hur det ska kännas, vem jag är... 

Jag har ett stort jobb framför mig. Har fått börja från början, andas rätt och vara ute och gå 30min varje dag.  Det är en början, och jag har precis börjat... 

Mitt mål? 
Att få känna glädje, kunna känna mig nöjd med mig själv. Slippa denna ångesten och rädslan ... Att få tålamod till barnen och få mer ork. Inte se bakåt utan leva i nuet ... Bli trygg. 

Än så länge vet jag inte vem jag är, det får jag ta reda på nu. Nu när jag har en plan, ett mål, en strävan. 

Jag vet att många har svårt att sätta sig in i hur det är. Jag vill vara glad och se positivt på framtiden, men jag är rädd. Tror att rädslan hindrar mig. Tillåter inte mig själv att må bra. De som inte förstår dömmer. Jag dömmer även om jag vet. Så jag vet att det är mycket begärt att andra ska förstå, när jag egentligen inte heller förstår. 

Jag vill inte vara jag... Och det är bara jag som kan ändra på det.   Bara jag själv. Och jag vill veta vem jag är! Glömma mitt gamla jag och "födas" på nytt. Bygga upp mig själv, rätta till ... 

Vill kunna se mig i spegeln och veta vem hon är, vem jag är! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar